СН 35.97

Список форумов Теория и практика ОБСУЖДЕНИЯ СУТТ

Описание: Обсуждаем конкретную сутту. Допускаются любые точки зрения.

#1 Кхеминда » 22.06.2015, 15:27

Есть такая фраза

theravada.ru/Teaching/Canon/Suttanta/Texts/sn35_97-pamadaviharin-sutta-sv.htm

Когда ум не сосредоточен,
феномены не видны. Когда феномены не
видны, то его можно назвать «тем, кто
пребывает беспечно».

Вопрос такой, что в данном случае имеется под феноменами?
Кхеминда

#2 saniaoi » 22.06.2015, 15:35

Кхеминда писал(а):Есть такая фраза
theravada.ru/Teaching/Canon/Suttanta/Texts/sn35_97-pamadaviharin-sutta-sv.htm

Когда ум не сосредоточен, феномены не видны.
Когда феномены невидны, то его можно назвать «тем, кто пребывает беспечно».
Вопрос такой, что в данном случае имеется под феноменами?

А в оригинале текста от Thanissaro Bhikkhu, слово феномены есть?
Скрытый текст
"Monks, I will teach you about one who dwells in heedlessness and one who dwells in heedfulness. Listen and pay careful attention, I will speak."

"As you say, lord," the monks responded.

The Blessed One said: "And how does one dwell in heedlessness? When a monk dwells without restraint over the faculty of the eye, the mind is stained with forms cognizable via the eye. When the mind is stained, there is no joy. There being no joy, there is no rapture. There being no rapture, there is no serenity. There being no serenity, he dwells in suffering. The mind of one who suffers does not become centered. When the mind is uncentered, phenomena (dhammas) don't become manifest. When phenomena aren't manifest, one is classed simply as one who dwells in heedlessness.

"When a monk dwells without restraint over the ear... nose... tongue... body...

"When a monk dwells without restraint over the faculty of the intellect, the mind is stained with ideas cognizable via the intellect. When the mind is stained, there is no joy. There being no joy, there is no rapture. There being no rapture, there is no serenity. There being no serenity, he dwells in suffering. The mind of one who suffers does not become centered. When the mind is uncentered, phenomena (dhammas) don't become manifest. When phenomena aren't manifest, one is classed simply as one who dwells in heedlessness.

"This is how one dwells in heedlessness.

"And how does one dwell in heedfulness? When a monk dwells with restraint over the faculty of the eye, the mind is not stained with forms cognizable via the eye. When the mind is not stained, there is joy. There being joy, there is rapture. There being rapture, there is serenity. There being serenity, he dwells in ease. The mind of one at ease becomes centered. When the mind is centered, phenomena (dhammas) become manifest. When phenomena are manifest, one is classed simply as one who dwells in heedfulness.

"When a monk dwells with restraint over the ear... nose... tongue... body...

"When a monk dwells with restraint over the faculty of the intellect, the mind is not stained with ideas cognizable via the intellect. When the mind is not stained, there is joy. There being joy, there is rapture. There being rapture, there is serenity. There being serenity, he dwells in ease. The mind of one at ease becomes centered. When the mind is centered, phenomena (dhammas) become manifest. When phenomena are manifest, one is classed simply as one who dwells in heedfulness.

"This is how one dwells in heedfulness."

saniaoi
Репутация: 101
Сообщения: 424
Зарегистрирован: 22.01.2015
Традиция: Нет

  • 1

#3 Топпер » 22.06.2015, 16:04

Кхеминда писал(а):Вопрос такой, что в данном случае имеется под феноменами?
Дхаммы в контексте четырёх опор осознанности например.
Топпер

  • 2

#4 SV » 22.06.2015, 16:59

Дхаммы в контексте четырёх опор осознанности например.

Скорее всего. Беспечность часто рассматривается в контексте отсутствия сати, значит идём в Сатипаттхана саньютту и смотрим что там. Там много сутт о 4-ой сатипаттхане - и, в частности, под наблюдением дхамм там понимается различение взаимодействия 7 факторов просветления и 5 помех - это там классическая тема просто, куча сутт на эту тему.

Но также, поскольку конкретно упомянуто сосредоточение, есть и вариант, что под дхаммами здесь понимаются звенья патичча-самуппады и пять совокупностей в частности: http://theravada.ru/Teaching/Canon/Suttanta/Texts/sn22_5-samadhi-sutta-sv.htm :book:
SV M
Архивариус
Аватара
Откуда: Санкт-Петербург
Репутация: 14798
Сообщения: 6039
Зарегистрирован: 27.09.2013
Традиция: Тхеравада

#5 masterjack » 22.06.2015, 18:43

Кхеминда писал(а):Когда ум не сосредоточен,
феномены не видны.

феномены не видны как феномены.
воспринимаются как "иллюзия"
(когда важное не воспринимается как важное, а неважное воспринимается как важное)
Если есть это, есть то. С возникновением этого, возникает то
masterjack M
Аватара
Откуда: Украина
Репутация: 5004
Сообщения: 4280
Зарегистрирован: 01.06.2014
Традиция: Тхеравада

#6 amv » 22.06.2015, 19:10

Кхеминда писал(а):Когда феномены не
видны, то его можно назвать «тем, кто
пребывает беспечно».
Вопрос такой, что в данном случае имеется под феноменами?
Читаю как "понимает вещи в соответствии с действительностью".
То есть видит универсальные характеристики, суть любого феномена.
amv M
Аватара
Откуда: Киев
Репутация: 1740
Сообщения: 1267
Зарегистрирован: 22.09.2014
Традиция: Тхеравада


Вернуться в ОБСУЖДЕНИЯ СУТТ

Кто сейчас на сайте (по активности за 10 минут)

Сейчас этот форум просматривают: 19 гостей