Добавлено: 24.06.2018, 17:49
Первая часть Vsm состоит из двух глав. Глава I посвящена детальному описанию добродетели, ее очищению, загрязнению, etc. То есть необходимой практике ученика. Ценность Vsm прежде всего в том, что она систематизирует подход к практическим усилиям ученика и везде подкрепляет свои рассуждения цитатами или ссылками на авторитетные источники Канона. Я уж не говорю о том, что долгое время, когда европейскому читателю не были доступны многие тексты Тхеравады, он мог ознакомиться с ними, пусть в отрывках, через Висуддхимаггу (напр., цитаты из Дхаммасангани, Вибханги, Патисамбхидамагги, Саммохавинодани и др.). Мудрость автора не в умозрительных построениях на тему или демонстрации голой учености, а в строгом следовании духу Дхаммы и ее практическим задачам. Во второй главе читатель также найдет много полезного. Но если даже отвлечься от ее практических целей, она будет небезынтересна для тех, кто интересуется историей буддизма и аскетическими практиками современных Будде школ. Понимание и ощущение исторического контекста эпохи Будды тоже необходимо. Как, например, в канонических текстах (напр. в DN 2), мы знакомися с теориями и аскезой шести традиционных учителей.
Спор бессмыслен, если говорить "вообще", без опоры на конкретный предмет разговора. Вот, например, перечень рассматриваемых вопросов из Гл. I о морали. Что здесь ненужного или неправильного? А это только обозначение темы, подробное ее рассмотрение см. в тексте Vsm. Ниже, как пример, приводится расшифровка контента пункта V, но и это еще только перечень тем. Всестороннее развитие всех обозначенных вопросов интересующиеся также найдут в тексте Буддхагхосы. А это только беглое описание содержания 2-х глав из 23-х. Серьезный практик не пройдет мимо этой книги.
(i) What is virtue?
(ii) In what sense is it virtue?
(iii) What are its characteristic, function, manifestation, and proximate cause?
(iv) What are the benefits of virtue?
(v) How many kinds of virtue are there?
(vi) What is the defiling of it?
(vii) What is the cleansing of it?
(v) Now here is the answer to the question, HOW MANY KINDS OF VIRTUE ARE THERE?
1. Firstly all this virtue is of one kind by reason of its own characteristic of composing.
2. It is of two kinds as keeping and avoiding.
3. Likewise as that of good behaviour and that of the beginning of the life of purity,
4. As abstinence and non-abstinence,
5. As dependent and independent,
6. As temporary and lifelong,
7. As limited and unlimited,
8. As mundane and supramundane.
9. It is of three kinds as inferior, medium, and superior.
10. Likewise as giving precedence to self, giving precedence to the world, and giving precedence to the Dhamma (Law),
11. As adhered to, not adhered to, and tranquillized.
12. As purified, unpurified, and dubious.
13. As that of the trainer, that of the non-trainer, and that of the neither-trainer-nor-non-trainer.
14. It is of four kinds as partaking of diminution, of stagnation, of distinction, of penetration.
15. Likewise as that of bhikkhus, of bhikkhunis, of the not-fully-admitted, of the laity,
16. As natural, customary, necessary, due to previous causes,
17. As virtue of Pатimokkha restraint, of restraint of sense faculties, of purification of livelihood, and that concerning requisites.
18. It is of five kinds as virtue consisting in limited purification, etc.; for this is said in the Paтisambhidа: ’Five kinds of virtue: virtue consisting in limited purification, virtue consisting in unlimited purification, virtue consisting in fulfilled purification, virtue consisting in unadhered-to purification, virtue consisting in tranquillized purification’ (Ps.i,42).
19. Likewise as abandoning, refraining, volition, restraint, and non-transgression.
Спор бессмыслен, если говорить "вообще", без опоры на конкретный предмет разговора. Вот, например, перечень рассматриваемых вопросов из Гл. I о морали. Что здесь ненужного или неправильного? А это только обозначение темы, подробное ее рассмотрение см. в тексте Vsm. Ниже, как пример, приводится расшифровка контента пункта V, но и это еще только перечень тем. Всестороннее развитие всех обозначенных вопросов интересующиеся также найдут в тексте Буддхагхосы. А это только беглое описание содержания 2-х глав из 23-х. Серьезный практик не пройдет мимо этой книги.
(i) What is virtue?
(ii) In what sense is it virtue?
(iii) What are its characteristic, function, manifestation, and proximate cause?
(iv) What are the benefits of virtue?
(v) How many kinds of virtue are there?
(vi) What is the defiling of it?
(vii) What is the cleansing of it?
(v) Now here is the answer to the question, HOW MANY KINDS OF VIRTUE ARE THERE?
1. Firstly all this virtue is of one kind by reason of its own characteristic of composing.
2. It is of two kinds as keeping and avoiding.
3. Likewise as that of good behaviour and that of the beginning of the life of purity,
4. As abstinence and non-abstinence,
5. As dependent and independent,
6. As temporary and lifelong,
7. As limited and unlimited,
8. As mundane and supramundane.
9. It is of three kinds as inferior, medium, and superior.
10. Likewise as giving precedence to self, giving precedence to the world, and giving precedence to the Dhamma (Law),
11. As adhered to, not adhered to, and tranquillized.
12. As purified, unpurified, and dubious.
13. As that of the trainer, that of the non-trainer, and that of the neither-trainer-nor-non-trainer.
14. It is of four kinds as partaking of diminution, of stagnation, of distinction, of penetration.
15. Likewise as that of bhikkhus, of bhikkhunis, of the not-fully-admitted, of the laity,
16. As natural, customary, necessary, due to previous causes,
17. As virtue of Pатimokkha restraint, of restraint of sense faculties, of purification of livelihood, and that concerning requisites.
18. It is of five kinds as virtue consisting in limited purification, etc.; for this is said in the Paтisambhidа: ’Five kinds of virtue: virtue consisting in limited purification, virtue consisting in unlimited purification, virtue consisting in fulfilled purification, virtue consisting in unadhered-to purification, virtue consisting in tranquillized purification’ (Ps.i,42).
19. Likewise as abandoning, refraining, volition, restraint, and non-transgression.